Eww, zilvervisjes
Ze zitten overal.
Ik spray, plet en zet vallen, maar kom er moeilijk van af.
Ze zijn superhardnekkig.
Jargon en ambtelijke taal ook
Net als je denkt dat je op je website korte metten hebt gemaakt met aanjagen, opschalen of borgen – PATS! Duikt er weer zo’n woord op.
Waarom is dat zo’n probleem?
Jargon en ambtelijke taal zijn vaak vaag, onnodig ingewikkeld en onduidelijk. Het resultaat: je bezoekers haken af. En dat wil je niet.
Maar mijn doelgroep begrijpt die woorden wel
Hoor ik vaker. Maar zelfs als je de woorden kent, kost het je hersenen meer moeite om ze te verwerken. Je ogen dwalen af. Je zucht. En je bent maar 1 klik van de uitgang vandaan. Ons brein houdt nu eenmaal van korte, eenvoudige zinnen. Het verwerkt ze sneller en onthoudt ze beter.
Kortom:
Verspil de tijd van je bezoekers niet. Ze hebben wel wat beters te doen.
Hoe kom je van jargon af?
Een paar tips:
- Lees je tekst hardop
Misschien heb je deze tip vaker gehoord en voelt het wat gek om op kantoor een tekst hardop te lezen. Toch helpt het echt. Klinkt een zin ingewikkeld als je hem uitspreekt? Grote kans dat er jargon in zit. - Laat iemand zonder voorkennis meelezen
Je vriend, vriendin of een collega van een andere afdeling. Een frisse blik helpt. Vraag: Snap je alles meteen? Of moet je nadenken over bepaalde woorden? - Let op woorden die vaag klinken
Jargon valt niet altijd op. Maar zou je dit woord ook gebruiken in een gesprek met vrienden? Is het antwoord nee, dan is de kans groot dat het vaktaal is. Twijfel je? Probeer het dan eens anders uit te leggen.
Krijg je de jargonplaag maar niet onder controle?
Stuur een mail naar info@linekeessed.nl, want met deze rakkers weet ik wél raad.